keresés a weboldalon

Zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

Tűzről pattant művek

A tűzzománc „beszippantja” az embert

 

Évtizedekkel ezelőtt „kőkorszaki” eszközökkel kezdték a munkát, azóta több tűzzománckemencét is elhasználtak már. Nemcsak síkban, térben is gondolkodnak. A tapasztalatok szerint pedig a tűzzománc képes beszippantani az embert.

Az Ady-iskola tűzzománcműhelyének kiállításán jártunk a minap; az iskola galériájában a legfrissebb alkotásokból látható ízelítő. A „Tűzről pattant képek” című tárlat már a József Attila Városi Könyvtárban is vendégeskedett, a műveket azonban az iskola diákjainak és a betérő szülőknek is szerették volna megmutatni – mondta Monok Balázs művésztanár. Annál is inkább, mert a képek és tárgyak változatosak, és jól tükrözik a tűzzománcoktatás sokszínűségét is. A pedagógus a kiállítást megnyitva egy kisfilmet vetített le a közönségnek, melynek segítségével a műhely titkaiba nyerhettünk bepillantást.

Nagy Szilvia művésztanár, a műhely vezetője lapunk érdeklődésére elárulta: hosszú évtizedes múltja van az iskolában a tűzzománcoktatásnak. Az első tanítványok már felnőttek. Sokan művészeti vonalon maradtak és ott hasznosítják a tanultakat, ám van olyan is, aki az orvosi egyetemről jár vissza a foglalkozásokra, mert a hobbijává vált az alkotás.

– Amióta itt tanítok az iskolában, működik a műhely is. Mondhatni kőkorszaki feltételek között dolgoztunk eleinte, hiszen kezdetben csak kerámiaégető kemence volt az Adyban. Azóta már legalább négy tűzzománckemencét is elhasználtunk – emlékezett vissza a tanár.

Hogy mitől függ, hogy a gyerekek milyen technikával és stílusban dolgoznak? Mindenekelőtt attól, hogy kezdő vagy haladó csoportról van-e szó.

– Természetesen az életkori sajátosságoknak megfelelően zajlik a munka. Először egyszerűbb, karcolt tűzzománcokat készítenek a gyerekek. Megtanulva ezzel az alapvető technikákat; a lemez és a festékek használatát. Később jöhet a rekeszelés, ami a nagyobb, türelmesebb diákoknak való. A gyerekek főleg a természet motívumait jelenítik meg a képeken: állatfigurákat, növényi mintákat rajzolnak. Viszont már a kezdetektől arra ösztönzöm őket, hogy találják meg a saját stílusukat.

Nagy Szilvia szerint ez azért sem könnyű dolog, mert a televízió és az internet folyamatosan kész képekkel bombázza a gyerekeket, és nagy a kísértés, hogy ezt a formavilágot utánozzák. A műhelymunka során próbálja erről leszoktatni őket, és megértetni velük, hogy ezeket a formákat, motívumokat más már kitalálta, használta. Fontos, hogy inkább mindenki találja meg a saját magára érvényes variációt ebből a „kavalkádból”. Pláne, mert a tűzzománc nagyon szuper anyag- és technikai kísérletekre ad lehetőséget, és képes beszippantani az embert.

– A tűzzománccal való ismerkedést érdemes minél kisebb korban elkezdeni, pont azért, mert a kisgyerekek még képesek a saját, varázslatos fantáziavilágukat átültetni a zománcba. Későbbi életkorban ez kissé kikopik. Ekkor kell átlendíteni őket ezen a nehézségen. Persze az oktatásban megvannak azok a kötelező tanulmányrajzok is, amik arról szólnak, hogy a dolgok pontosan hogy néznek ki. Ám jó, ha már ehhez hozzá tudja tenni valaki a saját fantáziáját, stílusát is.

A tűzzománcműhelyben nemcsak képek, hanem kisebb ékszerek, tárgyak is születnek. A művésztanár azt meséli, hogy ugyan ötvösmunkák készítésére alkalmas felszerelései nincsenek az iskolának, a lehetőségeikhez képest azért próbálnak a térbe is kilépni. Házikót, pillangót, medálokat is formáltak már a gyerekek.

A változatosság a mostani kiállításon is látszik, ahol több korosztály mutatkozik be, többféle stílussal és témával. Nagy Szilvia szerint ezek a foglalkozások azoknak is életre szóló élményt adnak, akik később más vonalon tanulnak tovább. A művészeti nevelés ugyanis ad egyfajta szemléletet, amit az élet más területein is hasznosítani lehet.

2025 november 17 - hétfő
Bűvösvölgy

Hogyan készül egy akciófilm? Milyen híradósnak lenni? Milyen nehézségei vannak a magazinszerkesztésnek? Mire kell figyelni egy reklámfilm forgatásakor vagy szinkronizálásnál? ... bővebben

2025 november 17 - hétfő
Ady Endre versmondó verseny a gimnáziumban

Gimnáziumunk legjobb szavalói mérték össze versmondó képességüket Ady Endre A Duna vallomása és egy szabadon választott költemény előadásakor. Krecsár Bianka (12.A) ... bővebben

2025 november 17 - hétfő
Ha megszólal a dal, a lélek is zenére fakad (Népdalverseny 2025. november 12.)

Népdalaink a lelkünk legmélyéről fakadnak, bennük tükröződik őseink öröksége, amely nemzedékről nemzedékre megtapasztalt érzéseket, megélt történeteket és kiforrott bölcsességet adnak ... bővebben

2025 november 17 - hétfő
Egyéni fogadóóra 2025/2026

Név Időpont 1. Ambrus László hétfő 4.óra 2. Bogatin Endre kedd 5. óra 3. Baranyainé Kéner Eszter kedd 4. óra 4. Bertókné Bangó Ildikó szerda 3. óra 5. Bódisné Molnár Helga hétfő 3. óra 6. Bódizs Ágnes csütörtök 4. ... bővebben

2025 november 12 - szerda
Kungfu Világbajnokság Kínában

2025 októberében életem egyik legnagyobb álma valósult meg: a magyar válogatott tagjaként részt vehettem a 10. Kungfu Világbajnokságon, melyet Kínában, ... bővebben
további hírek