keresés a weboldalon

Zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

Felvidék – Szlovénia – Horvátország

Adysok a Felvidéken

2020-ban a két nyelvi előkészítős osztály csapatépítő programjának szántuk ezt a kirándulást, de a járványhelyzet miatt csak két évvel később kerülhetett sor utazásunkra. Végül 2022. április 22-én 52 diák és kísérő tanáraik felkerekedhettek, hogy a Felvidéken töltsenek

5, élményekkel teli napot a Határtalanul  pályázat keretében.

A kirándulás nagy részét a történelmi helyszínek felkeresése alkotta: Kassa, Szepesvár, Késmárk, Lőcse, Ólubló, Vöröskolostor, Besztercebánya, Zólyom és Nyitra. A Felvidéken járva nem hagyhattuk ki a gyönyörű természeti környezet megismerését sem, ezért elmentünk a Csorba-tóhoz, túráztunk a Hernád folyó kanyonjában, és tutajoztunk a Dunajec folyón is. A programot az épített környezetnek a magyar történelem alakulásában is fontos alkotásánál, a bősi erőműnél zártuk, ahol éppen végig tudtuk nézni egy hatalmas szállítóhajó zsilipelését.

Sajnos a dunaszerdahelyi iskolát nem látogathattuk meg, pedig nagyon vártuk ezt a programot is, de így is 5, igazán tartalmas napot tudtunk egymással tölteni. Köszönjük a lehetőséget!

Diákbeszámolók:

Czizmadia Emília

Szlovákia gyönyörű tájaira utazhattunk el a Határtalanul program jóvoltából. Vadregényes hegyei között 2500-3000 méteres magasságokban jártunk, amit Zala megyében, sőt egész Magyarországon nem lett volna lehetőségünk megtenni. Mindközül az egyik legszebb természeti látványosság a Hernád-áttörés volt, ahol a sziklákból kiálló vaslépcsőkön sétáltunk a Hernád folyó mentén. Utunk során rengeteg vad virágot láthattunk, mókusokkal együtt. Ezenkívül, megadatott nekünk az esély hogy hógolyózzunk egy befagyott tavon és Lengyelország határain tutajozhattunk. A nap végén kellemesen elfáradtunk. Ezt az élményt soha nem fogjuk elfeljeteni.

Magyar Petra

Csodálatos élményben vehettünk részt az osztállyal Szlovákiában. Lélegzetelállító területeken jártunk, és érdekfeszítő történelmi eseményekről tanulhattunk. Mégis, az egész utazásban a legjobb dolog a csapat összekovácsolása volt. A buszban töltött időt beszélgetéssel, zene hallgatással és énekléssel töltöttük. Együtt élvezhettük Szlovákia kulináris étkeit. Bár, nem találkozhattunk a másik osztállyal, sikerült más kultúrájú embereket megismernünk a szállásainkon. Az út során új barátságok szövődtek közöttünk, és eddigi kapcsolataink ha lehetséges, tovább erősödött. Szívesen visszamennénk csapatunkkal új élményeket és barátokat szerezni.

Szolnoki Szilárd

Felvidékkel kapcsolatban az első és legfontosabb város ami eszünkbe jut Kassa, mi is az első napon itt kezdtük Szlovákia felfedezését. Kassával kapcsolatban a legfontosabb magyar történelmi személy II. Rákóczi Ferenc. Meg is tekintettük a rodostói házat, mely az ő száműzetésének állít emléket, ennek az érdekessége, hogy habár a ház maga másolat, a bútorok és használati tárgyak nem.

Innen elsétáltunk a kassai dómba, ahol felkerestük a fejedelem és édesanyja földi maradványait, melyeket meg is koszorúztunk.

Majd megcsodáltuk Szepes várát, ami arról nevezetes, hogy egész Közép-Európa legnagyobb kiterjedésű erődje, továbbá itt született Szapolyai János az utolsó nemzeti királyunk is.

Egy másik nagy történelmi és irodalmi város Felvidéken, Lőcse sem maradhatott ki az utazásból, ahol megismertük a városok fejlődését és közigazgatásuk alakulását, továbbá ez a város megjelenik mind Jókai Mór egyik nagy klasszikusában (Lőcsei fehér asszony), mind a nagy palóc Mikszáth Kálmán repertoárjában (A fekete város).

Az utolsó nagy históriás helyszín egyben egy vallási emlékünk is nem más, mint Nyitra, melynek várának szembevétele után felkutattuk a missziós múzeumot, ahol megcsodálhattuk a bolygónk különböző kultúrainak egy-egy csodáját, ( afrikai maszkok, koreai, kínai és japán kerámiák).

Nyitra továbbá azért is fontos helyszín, mert az apátságához két nagy magyar király is kapcsolódik, ugyanis I. (Szent) László kezdte el építését, de halála miatt csak utóda Könyves Kálmán tudta befejezni.

Én személy szerint nagyon örültem annak, hogy ezeket a helyszíneket meglátogattuk, mert bebizonyították, hogy habár már mind a határ másik oldalán vannak, a magyar kultúra továbbra is ezeknek a városoknak fontos jelképei.

II. Rákóczi Ferenc nyomában a Felvidéken

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. pályázatán 2019-ben nyert iskolánk egy nagyobb összeget 7. osztályos tanulók határon túli kirándulására. A járványhelyzet miatt csak most kerülhetett sor a megvalósításra, amelyen 44 diák és 4 kísérő tanár vett részt.

Június 1-jén indultunk 6 napos felvidéki utunkra. Elsősorban a Rákóczi Ferenccel kapcsolatos emlékeket kerestük fel: Füleken, Rozsnyón, Krasznahorkaváralján, Iglón, Csetneken, Lőcsén jártunk, Kassán megkoszorúztuk a nagyságos fejedelem, II. Rákóci Ferenc szarkofágját, Késmárkon pedig Thököly Imre sírját.

Gyönyörű kirándulásokat tettünk természeti környezetben: a Szádelői-völgyben, a Szilicei-jégbarlangnál, a Magas-Tátrában a Csorba-tónál és a tarpataki Hosszú-vízesésnél. Tutajoztunk az egykori magyar-lengyel határon, a Dunajec folyón.

Június 4-én, a Nemzeti Összetartozás Napján mi is jelen voltunk Várhosszúréten Összetartozásunk Tüzének meggyújtásánál.

Rengeteg élménnyel és új ismerettel lehettünk gazdagabbak. Köszönjük a lehetőséget!

Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Szlovéniában és Horvátországban

Utazás időpontja: 2022.05.25-29. (5 nap, 4 éj)

Pályázati azonosító: HAT-20-01-0633

Az Ady Iskola 50 diákja május végén, az eredeti tervekhez képest 1 évvel később, 5 napos kiránduláson vehetett részt a Határtalanul! pályázat keretében. A pályázat célja a magyar történelmi és kulturális kincsek felkutatása volt Szlovéniában és Horvátországban.

A tartalmas program középpontjában a magyar történelem helyszíneinek felkeresése, természeti kincseinek, kulturális és épített örökségünk megismerése volt. A program célja volt a Hetésben és az Őrségben élő, Árpád-kor óta jelenlévő magyar települések bejárása, Szent László és Könyves Kálmán örökségének felkutatása, a magyar tengeri hajózás máig jelenlévő emlékeinek felkeresése, valamint megismerkedni a magyar vitézség múltjával a Muraközben, ahol a Zrínyi családdal egyesül a horvát és a magyar történelem. A programot színesítette a gyönyörű természeti környezet és a tenger közelsége.

Utazásunk első napján Lendvára utaztunk, ahol megtekintettük a Bánffy-Esterházy kastély kiállításait. Látogatás tettünk a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben. Megismerkedünk a helyi magyarság történetével. A város központjában a Szent Katalin plébániatemplomot és a mellette álló Szent István szobrot, valamint Makovecz Imre által épített kultúrpalotát tekintettük meg. A lendvai szőlőhegyen felkerestük a Szentháromság kápolnát, ahol Hadik Mihály törökverő hadvezér van eltemetve. Innen csodálatos kilátásban gyönyörködtünk, három ország látóhatárát pásztáztuk. Következő uticélunk Bántornya volt, amely a történelmi nyugat-dunántúli Őrvidék középkori emlékeinek egyik kiemelkedő települése. A Bánffy-családhoz fűződő Árpád-kori templomon román és gótikus stílusjegyeket kerestünk, a falain lévő Aquila János gyönyörű freskóit csodálhattuk meg. Ezek után Közép-Európa legnagyobb orchidea farmjára látogattunk, a Dobronak határában megépült Trópusi kertbe. Kirándulásunk második napján utunk először Kercaszomorra vezetett, ahol felkerestük a helyi emlékművet, amely a Szomoróci felkelésre emlékeztet. Elsétáltunk a határhoz is, a Fürge Cselle tanösvényen haladva a patak mellett haladtunk. Ezután Battyánfalvára látogatunk ahol a település névadójának kastélyát látogattuk meg. Ezután Muravidék legnagyobb településére, Muraszombatra vezetett utunk. Délután Ptuj gyönyörű várához látogattunk. Megemlékeztünk Szlovénia legrégebbi városának magyar vonatkozásairól. Kirándulásunk harmadik napján Városnéző sétára indultunk Zágrábban, Horvátország fővárosában. Meglátogatjuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, majd a Felsővárosban (Gradac) láthattuk a Jellasics-teret és a Jellasics lovas szobrot a főtéren, majd a dombon felsétálva az öreg kapun át a Szent Márk-teret Kirándulásunk negyedik napján elsőként a Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk. A Tersattoi Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi. Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával. Felkeressük a magyar feliratú kikötői bólyákat és a Baross emléktáblát. Délután sétát tettünk a babérról elnevezett Lovranban. Itt, az ékszerdoboz óvárosában megtaláltuk azt a villát, ahol Feszty Árpád is elhunyt. Kirándulásunk utolsó napján utunk először Varasdra vezetett, mely mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Végül pedig a Zrínyiek sasfészébe, Csáktornyára vitt utunk.

Rengeteg olyan kulturális és művészeti élménnyel lettünk gazdagabbak, amely elősegíti a határon túli magyarság és történelmünk megismerését.

Köszönjük a lehetőséget és az élményeket!