Ady-iskola: az online munkarendi oktatás kihívásai és a vizuális tagozat válaszai
A január 11-e után ismét meghosszabbított digitális oktatási munkarend tanárnak és diáknak egyaránt új tapasztalatot jelent, számos eredeti ötletet, kitartást kíván. Különösen a készségtantárgyak tanítása igényel kreativitást. Erről számoltak be lapunknak a zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és AMI tanulói és oktatói.
Az iskola mindkét munkarendben dolgozik, az általános iskolásokat a hagyományos módon, ám a középiskolai osztályokat online órák keretében tanítják.
– A tavasszal szerzett tapasztalatok fényében már rutinosabban folytattuk novemberben a digitális munkarendet, ami most a közismereti tárgyak esetében is nagyobb odafigyelést igényel az érettségi miatt – mondta Czigány László igazgató, hozzátéve, a kiscsoportos felkészítő, felzárkóztató foglalkozások az előírások betartása mellett nagy hasznára vannak a végzősöknek.
Az iskola bejárata előtt Lében Zsolt, Gyenge Dániel, Czigány László intézményvezető, Bodorkós Marcell, Horváth Eperke Fotó: Ady-iskola – Bödör Vivien 11.a osztályos tanuló
– A módszertani újításokat menet közben alakítják a kollégák, az órákat akkor tartjuk, ahogy az órarendben szerepelnek, biztosítunk konzultációs időt is. Az esetleges hiányzást igyekszünk megértően, rugalmasan kezelni, a gyerekek szerencsére tisztában vannak a saját érdekeikkel. A mi speciális képzési palettánk, a vizuális tagozat még jobban feladja a leckét a művésztanároknak, akik sokat dolgoznak segédanyagok előállításán, eközben a diákok motiválása az elsődleges kihívás számukra.
A diákok viszonylag jól élik meg a különös helyzetet. Horváth Eperke két éve erősíti az Ady diákközösségét, jól megy a grafika és a festészet, hosszú távú elképzelései vannak a művészeti stúdiumokkal.
– Jártam másik iskolába, van összehasonlítási alapom, örülök, hogy befogadtak, és azt csinálhatom, amit nagyon szeretek.
Történelem szakra készül a művészeti tagozatos végzős Gyenge Dániel, akinek a személyes kontaktus nagyon hiányzik, szerinte ez lelkileg is megviseli az embert, annak ellenére, hogy a tanárok igyekeznek ellensúlyozni a találkozások hiányát. A számítógépekkel, az eszközökkel és az oktatást biztosító programokkal elégedettek a tanulók, mondta Dani a többiek nevében is.
Az Ady-iskola 2018-ban „Portré és önarckép” címmel hirdetett megyei rajzversenyének alkotói, mögöttük Tánczos György Fotó: ZH
– A számonkérés is jól megoldott, és azt is szívesen vesszük, hogy sok, a tankönyveken túli segédanyagot kapunk a tanárainktól – tette hozzá.
– Én általános iskolába is ide jártam, intenzív nyelvtanulásra van módom – folytatta a 11. osztályos Bodorkós Marcell. – Német nyelvvizsgára készülök, emellett a biológia, a mikrobiológia fontos számomra, orvosi pályára gondoltam, de még alakulhat. Én megtaláltam a számításomat, mert a vizuális és a nyelvi képzés is sokat adott. A digitális oktatás gördülékenyen megy, de nekem több időt vesz igénybe, mint a hagyományos.
Lében Zsolt jövőre érettségizik, a belsőépítészet és a lakberendezés érdekli, ehhez ideális ismeretanyag, amit a vizuális tagozaton kap.
– A szóbeli feleletek érthetően túlsúlyba kerülnek most, nagyon sok plusz segítséget kapunk a tanároktól, videók, filmek, PPT-k érkeznek hozzánk.
– Speciális, ismeretlen helyzettel kellett szembenéznünk tavasszal, mostanra sokat tanultunk mi is – jelezte Tánczos György festőművész-tanár, a vizuális tagozat oktatója. – A művészettörténet még csak-csak megoldható ekképp is, de a műhelymunka, a jellegzetes miliő, a készülő alkotások menet közbeni közös élménye, a rajzok, festmények alakítgatása nagyon hiányzik mindannyiunknak. De nincs olyan kár, amiből haszon ne származna, az Ady-iskola művésztanárai a speciális tananyagból tudástárat készítettek. A jó gyakorlatokat összegyűjtve digitális tartalmakat írtak, ha kellett, filmet forgattak, képes ábrákat állítottak össze. Közben kikísérletezték, melyik számítógépes program ideális számukra, hogy a képzőművészet a lehető legjobban közel kerüljön a diákjaikhoz. A szaktantárgyi versenyek is motiváló erőként hatnak, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen mindig ott vannak az Ady-iskola tanulói.
– Az esetleges eszköz- és internethiány okozott megakadásokat, ezt az iskola igyekezett orvosolni, ahogy a rajzhoz, festéshez szükséges eszközöket is biztosítja – mondta a művésztanár, aki örömét fejezte ki, hogy a szokatlan körülmények ellenére is meg tudták rendezni a megyei festészeti versenyt, amire ugyanannyian jelentkeztek, mint korábban. A verseny igazodik ahhoz, hogy az Adyba egész Zalából, sőt, a szomszédos megyékből is jelentkezhetnek a középiskolai tagozatra a 8. osztályt végzettek.
A digitális módszerű kommunikáció nemcsak az oktatásra, hanem a közelgő iskolaválasztásra is kihat, hiszen jelenleg csak e módon lehet tájékoztatni a szülőket, az óvodákat, általános iskolákat, ez a helyzet még nagyobb körültekintést igényel, hogy jó döntést hozzanak a családok.
Forrás: